Hörneå bys hemsida www.becken.se
Hörneås Poliscykel och Daniel Ingsten
Här rekapituleras en 9 år gammal artikel - Hörneås Poliscykel - om en säregen gammal cykel som byns polis Robbin kom cyklande på till byns städdag 2015. En innovativ cykelkonstruktion av märket Svalan som Skribenten fotade och sedermera skrev en artikel om på Becken-Webben.
Nu var det inte bara undertecknad som intresserade sig för cykeln utan även Kjell Johansson i Uddevalla som hörde av sig till Redaktionen kring midsommar år 2020. Kjell berättade att cykeln även fanns som moped under namnet Kroon. Den uppdaterade artikeln fick rubriken - Hörneås Poliscykel - en Polismoped - Kroon.Nu var det dags igen med ett mail till Redaktionen från Daniel Ingsten, Helsingborg. Så här skrev Daniel den 25 januari 2025:
Hej,
Läste denna artikeln: Hörneås Poliscykel - en Polismoped - Kroon.Jag håller på att renovera en Kroon Vansbro från 30-40 talet. Min cykel var demonterad vid köp.
Jag söker nu kontakt med Skribenten av artikeln för att möjligen få några bilder eller mer info om cykeln.
Jag vet inte hur min cykel ska se ut monterad och därför vet jag inte vilka delar jag saknar.
Tacksam för hjälp.
Hälsningar
Daniel
Förutom att Skribenten fotade Robbins "poliscykel" har undertecknad ingen detaljkunskap att förmedla till Daniel. Däremot fick Daniel foton i full dåtida upplösning där detaljer kan studeras. En direktkontakt med självaste cykelpolisen Robbin kan även vara en framgångsmetod.
Daniel responderade och skickade en bild på ett cykelnav. Man inser att det kan behövas till input till Daniels renovering. Daniel fick även frågan ifall det gick bra att publicera hans frågor.
Hej,
Tusen Tack! Det gick fort, mycket vänligt.Det går bra att lägga ut min text men du får komplettera med att den var monterad 2005 när jag köpte den men jag tog inga bilder och monterade inte ner den själv. Nu tjugo år senare vet jag ej hur den ska se ut färdig.
Jag har inga bra bilder, bara massa delar. Jag får skicka dem till dig senare när jag har något.
Vad jag eftersöker mest är bilder på vevparti och där framram samt bakram sitter ihop samt fjädringen fram, jag tror jag saknar bultarna som går igenom framgafflarna och styrstolpen samt övriga delar till styre/framgaffel.
Bifogar en bild du kan använda så länge, det är en bild på mitt baknav, ett tidigt Torpedo nav med 3 utanpåliggande växlar, det är original. Hur man växlar och vilka delar man behöver till det vet jag ej. Jag tror jag saknar delar till detta också.
Tack. Hälsningar
Daniel
Måhända finns fler läsare som renoverar en Svalan/Kroon cykel. Daniels arbete är viktigt då cyklar upplevs vara åsidosatta på veteranmarknaden. Om inte annat är det svensk industrihistoria att minnas.
Bild 1. Daniels bild på cykelns baknav. Som Daniel skriver är detta ett tidigt Torpedo-nav med tre utanpåliggande växlar. Poliscykeln i Hörneå var utan växel, att döma av bilderna. Daniels cykel kanske är en "racer-version"?
Daniel återkommer i nytt mail, med nya bilder. Han berättar följande 2025-01-28:
Hej
Kontakt upprättad med Polis Robbin i Hörneå.
Jag beskrev mitt ärende och fick som svar:”Den där ”skroten” har jag nog slängt” men vederbörande skulle göra en inventering och återkomma.
Bifogar bild på putsat nav med serienummer (NOVO MADE IN SWEDEN 1836929) samt bild på några delar jag inte vet vad de är till för. Möjligen någon form av broms?
Hälsningar
Daniel Ingsten
Bild 2. Daniel har nu putsat upp navet i bild 1. Kuggkransarna ser ut att vara i bra skick, förmodligen av svenskt stål?
Ytterligare ett foto som Daniel skickade visar några klammer som förmodligen ska monteras runt ramens rör. För stunden oklart var och med vilken funktion. Den spännande historien kanske fortsätter, och om Hörneås poliscykel finns kvar eller ej. Naturligtvis kan man ifrågasätta om cykeln i nedanstående bilder är trafiksäker, och huruvida byns egen polis av den anledningen gjort sig av med fortskaffningsmedlet.
<<<>>>
Vi låter bilderna från artikeln 2016 "Hörneås poliscykel" ligga kvar nedan. Ju mer man studerar formspråk och teknik blir denna cykel allt vackrare och än mer fulländad.
Bild 2. Cykeln i fråga, helt brunrostig men med luft i däcken och till synes intakt och i original.
Bild 3. Framgaffeln med sin fjädring. Man kan ifrågasätta hur effektiv fjädringen blir. Effekten bygger på att gaffeln lutar i relation till styraxeln, bland annat.
Bild 4. Bakfjädringen, med spiralfjädern mellan ram och "bakswing/pakethållare".
Bild 5. Märket Svalan.
Vi hoppas att Daniel återkommer i framtiden med lite bilder när renoveringen tar fart. Vi får se om det etableras kontakt med poliscykelns ägare Robbin i Hörneå?
Gunnar Engström, 2025-01-27
Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.
Besökare
Hörneå bys hemsida www.becken.se